tisdag 16 mars 2010

Back on track del 2

nu tänkte jag fortsätta på min blogg serie för att komma ikapp mej själv. idag tänkte jag ta upp det sokratiska samtalets effekt på de övriga arbetet vi som grupp har gjort. även diskutera hur min egen utveckling har sett ut som en deltagare i ett sokratiskt samtal.

när de kursen började så berättade K för oss att hon skulle trycka på de sokratiska samtalet lite mer än vad hon gjort med tidigare grupper. då dök upp två frågor i mitt huvud. vad är ett sokratiska samtal va de första och den andra var varför ska hon göra det? den första frågan besvarades ganska snabbt. tror även att jag skrev om de i mitt första blogginlägg om du är tveksam. men det är först nu jag börjar förstå varför. nu går jag min kronologiska ordning lite i förväg. men nu när vi som grupp håller på att sätta ihop vårat performance så uppstår det många diskussioner om varför vi gör saker osv. och då tycker jag att de känns som att de sokratiska samtalen vi har haft tidigare har gett oss verktyg för att kunna diskutera kring det på ett sätt som gör att alla som vill kan vara deltagande och diskussionen går framåt. eller den kanske inte nödvändigtvis går framåt men den är på väg någonstans istället för att stå och stampa. och jag inbillar mej att det var detta K hade tänkt sej i början av kursen.

Nu till min egen utveckling som deltagare i ett sokratiskt samtal. som jag tidigare nämnt så känner jag mej inte helt bekväm i att samtala kring filmer men känner det lite bekvämare att samtala kring bilder. det är just att samtala kring bilder vi har gjort dom senaste samtalen vilket jag tror har vart nyttigt för mej. de har tillåtit mej att bygga upp någon form av självförtroende. detta självförtroende tycker jag har lett till att jag vågar lite mer i samtalen. jag vågar slänga ur mej en inte helt färdigstänkt kommentar vilket tidigare inte hade hänt. detta gör att man är mer deltagande eller åtminstone känner sej mer deltagande. detta är för mej en skön känsla och dessutom känner jag mej inte blottad( i brist på bättre ord) när jag slänger ur mej en ej färdigstänkt kommentar. utan jag känner mej snarare nyfiken på att se hur den tas emot av övriga deltagare.

dagens låt får bli en låt som vart vid min sida genom många hemtentor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar