måndag 15 mars 2010

Back on track

Efter sju sorger och elva bedrövelser så har jag äntligen lyckats genomföra en mycket utdragen flytt. det betyder bland annat att mitt internet är up and running igen vilket givetvis resulterar i ett blogginlägg. i ett försök att få någon form av kronologisk ordning här så ska jag försöka blogga ikapp mej lite vilket kommer att ske över en några dagar lång period. så idag börjar vi med mitt och S försök att vara samtalsledare vid ett sokratiskt samtal. en av fördelarna som vi hade som nästan var först ut var att man fick välja bild innan någon annan gjort de. vi valde en bild som var målad av "frida". det var ett självporträtt där hon gestaltade sig själv som en nyklippt kvinna i mans kläder. med nyklippt menar jag att, utifrån hur jag tolkade bilden, hon klippt sig själv i en maskulinare frisyr.

utifrån denna bild skulle ju då jag och S leda ett sokratiskt samtal. det är lite lurigt att vara samtalsledare. man har ju förberett vissa frågor och på så vis också målat upp en bild hur man tror/vill att samtalet ska gå. jag tror att det är bra att förbereda sig på de viset för att starta igång samtalet man det är även viktigt att våga "släppa sargen och komma in i matchen". med det menar jag att man samtalsledare ska följa med i samtalet och spinna på dom trådar som presenterar sig under samtalets gång istället för att försöka styra samtalet mot den uppmålade bild man kanske hade skapat i förväg. men efter vårat försök till att leda ett sokratiskt samtal tyckte jag ändå att de hade gått helt okej. samtalet flöt bra och vid vissa lägen spann det iväg lite från det ursprungliga ämnet. det tolkar jag dock som positivt. för som jag ser de innebär det att ämnet är intressant och det finns mycket som går att relatera till det ämne som samtalet tar upp.

måste bara passa på att påpeka att jag tycker de sokratiska samtal vi har haft kring de utvalda bilder av K varit bra samtal.

eftersom bloggarna kommer att dugga ner här denna veckan så blir det dagens låt istället för veckans. idag gar jag valt en, som jag tycker, utmärkt cover av nothing else matters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar